fredagen den 2:e december 2011

Carl Bildt, jag saknar ord för en rubrik

Läser i Carl Bildts twitter att EU:s utrikesministrar enats om sanktioner mot Syrien. Bland annat handlar det om ett stopp för försäljning av övervakningsutrustning.

Just länken Carl delar med oss, berättar INTE att Carl Bildt själv motarbetade beslutet.


Jättebra med stopp för sådan försäljning förstås, även om jag är övertygad om att Assad-regeringen redan har gott om sådant i lager. Regeringar som inte har något emot att skjuta ned demonstranter på öppen gata, tortera dem eller köra över dem med tanks, brukar göra en grej av att ha sådant på lager om de kan.

Det är inte en dag för tidigt - Syrien har varit en av de blodigaste arenorna för Arabvåren sedan i våras, och dödstalet stiger och stiger. Även Arabförbundet har reagerat och infört sanktioner (vilket man inte ska inbilla sig görs av ren godhet och vurm för mänskliga rättigheter, utan mer om maktspelet kring Iran).

Så jag läser Bildts tweet, sippar på kaffet, och tänker på hur skönt det vore om vi kunde sluta exportera flyktingar dit också...

... Och det är då rubriken i dagens DN träffar:

Sverige stoppar sanktioner mot Syrien

Förlåt men vad... i... helvete?

Jag har läst artikeln ett par gånger nu, även hos SVT som var först med avslöjandet, och som styrker vad jag först trodde. Det är nämligen så att Ericsson gjort mycket goda affärer med Syrien, särskilt eftersom deras telefoner tydligen är lite extra diktaturvänliga. Det har också visat sig att svensk export till landet slagit rekord nyligen.

Det ser alltså ut som om Sverige försökt försvara sin guldkalv i ministermötet, och vem representerade Sverige i det mötet, tro? Inte utrikesminister Carl Bildt, möjligen?

Att han har fräckheten att slänga ut en 'se vad gott jag uträttat idag-tweet' om saken... Hur fan ser sig den mannen i spegeln?

Fy fan.

---------------------------------------------

Uppdaterat:
Carl Bildt försvarar beslutet (SR). Jag är skeptisk.

(senare) Det ska förtydligas lite att Sverige genom Bildt har lagt veto på en av de föreslagna sanktionerna - inte motarbetat sanktioner rakt över. Jag bloggade direkt när nyheten släpptes, så det framgår inte ovan. Det har kallats "Ericsson-effekten", och efter att ha hört Carl Bildt försvara beslutet i debatt med Gustav Fridolin (mp) är jag lååångt ifrån övertygad om de goda föresatserna från Sveriges sida.

Det är även värt att nämna att inte bara Carl Bildt bör hållas ansvarig för det här, utan även hans chef.

10 kommentarer:

  1. När skall EU förbjuda export av sådan utrustning till Sverige?

    SvaraRadera
  2. @Lennart:
    Ingen dum fråga alls faktiskt. Ska vi börja lobba?

    SvaraRadera
  3. Carl Bildt har en chef? Har någon berättat det för Calle?

    SvaraRadera
  4. @lholmq42:
    Ett stående skämt handlar om ett av de få tillfällen jag sett Bildt och Reinfeldt tillsammans i TV. Det var ett statsbesök i Ryssland, där de två mötte Medvedev och Putin.

    Intrycket var ungefär: "Fredrik och Medvedev? Jag och Vladimir ska prata lite politik nu, men det finns klossar och lego, och en modelljärnväg medan vi gör vuxengrejer."

    SvaraRadera
  5. Björn, jag undrar en sak bara efter att ha pratat med två som jobbar på Ericsson. Vanliga mobilnät har alltid koll på var telefonerna finns för att kunna koppla fram samtal och kunna byta mast/station när telefonen rör på sig. Det gäller inte bara Ericssons nät. Sen om man kontrollerar systemet så kan man såklart se var folk är. Den som är admin måste ju ha den "makten".

    Tycker såklart det är fördj*vligt med övervakning. Men undrar lite hur stor skuld Ericsson egentligen har.

    SvaraRadera
  6. @Lakritsbiten:
    Eftersom jag inte är tekniker, går jag på det jag läser i media. Det har rått rätt stor samstämmighet om att det finns en nivå som är nödvändig för att nätet ska funka alls, och att Ericsson-telefonerna lägger sig över den nivån.
    Samma problem finns för övrigt med iPhone och Android också - att de tillhandahåller spårningsmöjligheter långt utöver det som krävs för funktionens skull.

    Att all elektronisk kommunikation är osäker... Så är det ju bara. Vore jag Syrier skulle jag inte använda Facebook heller, och vara jävligt noggrann med vilken kryptering och annat jag körde med.

    Vad gäller ansvaret - nej, jag håller inte Ericsson ansvariga. Vetot mot sanktionerna är ett beslut som måste fattas politiskt, precis som beslut om till exempel vapenförsäljning till Saudierna. Det ligger på regeringen, och inte på industrin.

    Min låga tillit till Carl Bildt och regeringen färgas en hel del av alla rökridåer man lagt ut kring 'nödvändighet' ang övervakning här hemma, samt av det faktum att detta sker strax efter att det visat sig att Sverige ökat sin export till Syrien med 20%, vilket finns länkat ovan, och detta i samband med det vi kunnat läsa om Ericsson och Syrien.

    Är det inte anmärkningsvärt att det ENDA landet som ser nackdelar i föreslagna sanktioner, är just det land som förlorar mest pengar på dem?

    SvaraRadera
  7. Jo det är ju sant att det är politikerna som ha ansvaret och inte Ericsson. Men precis samma mobilsystem som säljs till Syrien och används för övervakning där finns ju sålt till massa andra länder också. Övervakning är ju dåligt över lag, inte bara i Syrien även om det är blodigast där.

    SvaraRadera
  8. @Lakritsbiten:
    Visst är det så.

    ...Och svenska pansarskott dödar människor vare sig de säljs till USA eller Saudiarabien, därför kan det kanske på längre sikt finns incitament att fråga sig om vi verkligen VILL vara världens åttonde största vapenexportör.

    Nu gäller just det här inlägget Sveriges veto mot föreslagna sanktioner mot just Syrien. Det kan mycket riktigt ses i ett bredare sammanhang.

    Ett problem med telekom-branschen är att konsumentmedvetenheten bland oss oförtryckta här i väst är så låg. Straffade vi ut produkter genom att konsumera utifrån en medvetenhet om vår integritet, skulle företagen troligen anpassa sina produkter till det.

    Ett gott tecken kanske på sätt och vis är hur t ex Apple åtminstone smyger med många av sina otäcka små spion-features. Det tyder på att medvetenheten ökat, att de iaf känner sig manade att smyga med det.

    SvaraRadera
  9. Jag ser två olika problem med just mobiltelefoni. 1) Övervakningen som mobilerna själva utför. Tex Apples sätta att spara GPS-positioner som sen synkas tillbaka till Apple via iTunes. Eller bakdörrar som ska finnas i både Android och iOS. 2) På det sättet man centralt kan övervaka positioner alla mobiler (oavsett märke, os eller abonnemang). Tror att det går i Ericssons, Motorolas, Nokia-Siemens eller i vilket annat nät som helst.

    När det gäller 1) så kan vi kunder påverkar till viss mån, medan 2) är upphandlingar som staten eller telefonbolagen gör.

    Att Sverige inte ska sälja vapen till något land, skulle jag kunna se hända även om jag inte tror på det. Men att vi inte skulle sälja mobilnät, det kan jag inte se hända.

    SvaraRadera
  10. @Lakritsbiten:
    Nej, jag tror inte att det är särskilt realistiskt att tro att vare sig vapenexport eller telefonexport försvinner. Återstår alltså att verka på politiskt och som konsument för att få det hela att gå så rätt och riktigt till som möjligt.

    För övrigt kan jag rekommendera Intensifier ang det här: http://christopherkullenberg.se/?p=2415

    SvaraRadera