torsdagen den 19:e januari 2012

Blackout - preludium eller requiem?


Såhär ser Wikipedia ut, i skrivande stund. Movie Producer's Association of America (MPAA) kallar det maktmissbruk.

Det sägs att det här är den största online-protesten i internets historia, och det kanske det är. Jag vet inte, men om det inte är det, borde det vara det.

Precis som Micke Hedberg, tror inte heller jag att MPAA & co på allvar planerar att stänga ned Facebook, Google, Youtube eller den här bloggen. Jag tror inte ens att MPAA tänker, i egentlig mening - det är en intresseorganisation inom vilken en mängd olika viljor och särintressen trängs. En del har en bild av vad internet borde vara, och vad SOPA och PIPA har för konsekvenser för det öppna nätet, och vissa har en annan.

Långt ifrån alla har ens kunskapen som krävs för att bedöma de potentiella konsekvenserna, och andra bryr sig helt enkelt inte.

Lite som vi andra - vissa bryr sig, andra inte och en stor majoritet har ingen eller begränsad aning om vad som pågår, eller vad det betyder. De flesta av oss kanske trött rycker på axlarna och hoppas att det ordnar sig, för att sedan fortsätta med mer omedelbara vardagsbekymmer, eller med att prata om Juholt och Reinfeldt.

Men, de som har till uppdrag att bry sig, utvärdera, analysera och beakta det allmänna intresset innan de lagstiftar...?

Reddits grundare uttryckte det bäst på CNBC:
"Why is it that when Republicans and Democrats need to solve the budget and the deficit, there’s deadlock, but when Hollywood lobbyists pay them $94 million dollars to write legislation, people from both sides of the aisle line up to co-sponsor it?"

94 miljoner dollar.

Det är mycket pengar. Jag har svårt att tänka mig hur så mycket pengar rimligen kan förflyttas från särintressen till lagstiftare utan att en diskussion om korruption uppstår, med visst berättigande. Hur ska vi andra, som inte kan lägga fram de pengarna, kunna räkna med att våra intressen företräds av de makthavarna?

Hur gör vi oss hörda?



Det spelar egentligen ingen roll om MPAA och andra liknande organisationer enbart har Människans och Kulturens väl för ögonen. Det spelar ingen som helst roll huruvida kongressen har de allra godaste av föresatser.

För oavsett om lagstiftningen är tänkt att användas för att hota Youtube eller vem som helst med nedstängning, detta dessutom med omvänd bevisbörda á lá Sarkos gamla HADOPI-lag, kommer lagstiftningen att skapa utrymmet som krävs för att någon ska kunna göra det i framtiden. Under tiden kommer lagstiftningen att ligga där och vänta, som ett hot över huvudet på alla som publicerar någonting alls online.

... Och finns utrymmet, är det bara en tidsfråga innan det används, hur goda tankar som än tänkts under lagstiftningsprocessen. Ska jag spekulera, gissar jag att det kommer att komma smygande. Särintressena flyttar gränsen sakta, sakta, under längre tid. Blir opinionen starkt negativ, låter man bli att utnyttja lagen en tid, medan glömskan sakta lägger sig. Så har det till exempel varit med fildelarjakt eller signalspaning här i Sverige - en långsam upptrappning.

Men förr eller senare kommer det.

... Och som jag påpekade i förra inlägget - vi ska inte tro att en lag i USA inte kommer att få en uppföljning i Europa och Sverige. Det verkar redan vara på gång.

Det är upp till dig. Jag har bestämt mig, men när människor som inte är insatta undrar vilken sida jag står, brukar jag svara "den förlorande". Jag gör det med glimten i ögat, lite för att få en reaktion, men med en allvarlig underton.

Den centrala frågan dagens protester reser, som åsyftas i inläggets titel, är huruvida detta är slutet för det fria nätet, eller början på en tid då vi som inte kan köpa våra egna politiker faktiskt reser oss upp och börjar försvara det.


Medan det fortfarande är lagligt, tänker jag slutligen länka en videosnutt som jag tycker att var och en som funderar kring SOPA och upphovsrätt borde ta sig tid att se:



GP, SVT, SvD, SvD, SR, DN, IDG, Mediesverige
Rick Falkvinge, Nikke Lindqvist, HAX, Calandrella, Niklas Starow, Erik Hultin, Anton Nordenfur, Frihetssmedjan, Upphovsträtan, Filmparadiset, Cybernormer, Lakes Lakonismer, Värmlandspiraten, Full Mental Straightjacket

2 kommentarer:

  1. Tack för länken!

    Jag har försökt att göra till en vana att kolla upp din blogg när jag ska posten ett inlägg om något jag tror du kan ha avhandlat.

    Dina inlägg är ofta rena guldkorn av länkar och grymma formuleringar, så även denna gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå 'ofta'?

      Skämt åsido, tack Lake, och stay awesome ;)

      Radera