måndagen den 12:e mars 2012

15 Mars

Den 15:e mars är det ett år sedan Arabvåren nådde Syrien.

Facit hittills når mig via twitterkontot @SyrienNyheter:



För nästan ett år sedan la jag första gången märke till ett twitterkonto som hette @SyrienNyheter, och skickade ut en ström av uppdateringar om ett våld mot civila som var svårt att riktigt tro på.

Sedan dess har jag sett saker som kommer att bli svåra att glömma bort, bland annat genom @SyrienNyheter.



Det fanns en händelse dock, alldeles i början, som på något sätt känns lite träffande. Ni ser, man skulle kunna tro att regeringar som mejar ned sin befolkning på öppen gata borde vara på allas läppar, men just denna dag var det Marcus Birro alla talade om.

Då jag skiter i Birro, vilket alla som retar sig på honom borde göra lite oftare, tänkte jag inte så mycket om saken, förrän jag såg hur några twittrare anmärkte på att just @SyrienNyheter lagt ut en uppdatering om Syrien, och taggat uppdateringen med just 'Birro'. Jag fick förklarat för mig att det var något som gjordes medvetet, lite i desperation, då inte särskilt många verkat bry sig efter en tids försök att dra uppmärksamhet till massmorden.

Diskussionen, som jag lade mig i, handlade om huruvida det var okej att använda en underhållningstagg för att få ut ett budskap om systematiska övergrepp mot en hel befolkning. Jag kan fortfarande tänka tillbaka på det här och tycka det är smått fantastiskt att det ska behöva vara så.

Tagga inte #folkmord om du vill få folk att reagera - tagga #Birro.

Idag är dock @SyrienNyheter betydligt större än mig på Twitter, vilket är skönt - så viktig är nämligen inte jag. De följs numera av över 3000 twittrare, vilket är en helt okej siffra i lilla Sverige. Självklart är detta inte i närheten av riksangelägenheten @AlexSchulman, med sina 82000+ följare, varav säkert tiotusentals är riktiga människor.

Vi prioriterar ofta så.


... Och under tiden jag skrivit detta har troligen någon dödats i Syrien, och lagts till de över 10000 som uppskattas (och det är svårt att säga en exakt siffra) ha dödats av regimen. Upproret har pågått sedan den 15:mars 2011, och först för några månader sedan, lyckades Migrationsverket förmå sig avbryta utvisningar dit.

Hur lång tid det tar innan trycket stiger till sådan nivå att någonting görs - och nej, jag förespråkar inte nödvändigtvis NATO-bomber nu - får klokare människor än jag gissa, men något kanske händer om @AlexSchulman börjar twittra om det?

Du och jag kan inte göra så mycket. Donera en slant, skriva ett inlägg eller en insändare, eller skicka vidare en av de många videor som läcker ut. Å andra sidan är inget av det särskilt ansträngande heller. Ingen begär att du ska vara de två människorna bakom twitterkontot, som förutom att behöva leva med det som händer 24/7, också fått utstå hot och trakasserier från regimvänliga här i Sverige.

För många av oss andra handlar det om att offra första halvtimmen av Bonde Söker Fru, eller att vi får prioritera bort en länk till Björn Ranelids senaste världsnyhet.

Jag kan leva med den förlusten.


Det finns en sak till du kan göra:

Den 15 Mars kl 17:00 till 19:00, hålls en manifestation på Medborgarplatsen i Stockholm, för att hedra offren för Bashar Assads årslånga massaker på sitt eget folk.

Det är två timmar, och inte ens bästa sändningstid. Det vore väldigt trevligt att se medborgarplatsen fylld av människor.

3 kommentarer:

  1. Tack för länken till manifestationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid redo.

      Sprid gärna av all hjärtans lust :)

      Radera
  2. Ring mig / Tobie 0733434010

    SvaraRadera